ZŠ Litvínovská 500
Praha 9, Litvínovská 500
IČO: 61381861
DIČ: CZ 61381861
Vážení rodiče, milí žáci,
nový školní rok 2023/2024 zahájíme v pondělí 4. září 2023.
PRVNÍ TŘÍDY A PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA:
Rozřazení žáků do tříd naleznete ve vitríně v pátek 1.září (vitrína se nachází na levé straně před hlavním vchodem).
Na žáky 1. ročníku a přípravnou třídu budou od 8:05 do 8:10 hodin čekat třídní učitelky před školou s cedulí označenou třídou. Následně si paní učitelky odvedou děti do tříd.
Pro rodiče bude v době třídnické hodiny připravena informativní schůzka ohledně chodu školní jídelny a školní družiny.
Od 9:00 hodin proběhnou v 1. třídách a v přípravné třídě třídní schůzky, kde budou rodiče informováni o provozu školy, organizaci prvních školních dnů, o pomůckách atp.
Prosíme o zajištění hlídání svého dítěte. V případě, že zákonný zástupce nemůže zajistit dohled, o děti se po dobu třídní schůzky postarají paní vychovatelky ŠD.
Výdej oběda dne 4.9.2022 od 11:00 do 12:00.
ORGANIZACE 1. TÝDNE VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ:
4.9. - ranní družina bude pro děti 2.- 3. tříd v provozu od 6:30 do 7:40 hod., odpolední družina bude v provozu do 17 hod.
5. - 8.9. ranní družina bude pro děti 0. - 3. tříd v provozu od 6:30 do 7:40 hod., odpolední družina do 17 hod.
Vychovatelky ŠD:
Medvecká Věra
Slováková Hana, DiS.
Hellerová Eva
Beránková Kateřina
Djakovová Martina
Menclová Sylva
Dostálová Marcela
Jiroutová Denisa
Děkujeme a těšíme se na Vás.
Domácí příprava budoucích prvňáčků - rady pro rodiče
Desatero pro rodiče
Doporučení pro rodiče budoucích prvňáčků:
Doporučujeme všem budoucím prvňáčkům, aby v posledním roce před zahájením povinné školní docházky navštěvovali mateřskou školu. Ta díky všestranné výchově a cílům preprimárního vzdělávání připravuje děti na úspěšný přechod z předškolního zařízení do základní školy a veškeré úsilí vede k tomu, aby dětem pomohla dobře se na tento důležitý úsek jejich života přichystat.
Zralost a připravenost dítěte na školu:
Fyzická a pohybová vyspělost, samostatnost v sebeobsluze
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je přiměřeně věku obratné a zdatné (hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče)
- samo se svlékne, oblékne a obuje (zapne a rozepne zip, knoflíky, pásek u kalhot, zaváže si tkaničky)
- je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj)
- zvládá osobní hygienu (používá kapesník, umyje si ruce, použije toaletní papír)
- zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo)
- postará se o své věci, samostatně obsluhuje školní tašku a penál.
Citová a sociální samostatnost, schopnost kontrolovat a řídit své chování, soužití s vrstevníky
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zvládá odloučení od rodičů
- vystupuje samostatně, vyslovuje svůj názor
- uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, poprosím, poděkuje, omluví se) a dodržuje dohodnutá pravidla, je si vědomé zodpovědnosti za své chování
- projevuje se jako emočně stálé
- reaguje přiměřeně na drobný neúspěch
- dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci
- navazuje kontakt s dětmi, zapojí se do práce ve skupině, spolupracuje, k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně
- bere ohled na druhé.
Přiměřené zvládnutí jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- používá neverbální komunikaci
- má přiměřenou slovní zásobu (umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno)
- rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
- vyslovuje správně hlásky, mluví gramaticky správně (užívá správně rodu, čísla, času…)
- mluví ve větách, vypráví příběh, popisuje situaci, srozumitelně hovoří s dětmi a dospělými, vede rozhovor a respektuje jeho pravidla
- pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou, písmenem).
Zvládnutí koordinace ruky a oka, jemné motoriky, pravolevé orientace
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- zručně zachází s předměty denní potřeby (pracuje se stavebnicí, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje)
- zvládá činnost s drobnějšími předměty (korálky), kreslí prstem, uvolněně čárá
- drží správně tužku (tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím)
- vede správně tužku, tahy jsou při kreslení plynulé (obkresluje, vybarvuje)
- rozlišuje pravou a levou stranu
- řadí zpravidla prvky zleva.
Rozlišení zrakových a sluchových vjemů
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- rozlišuje barvy, velikost, tvary
- rozpozná rozdíly mezi hláskami (dlouhé a krátké)
- sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
- složí slovo z několika slyšených slabik
- najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
- postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
- rozlišuje zvuky běžných předmětů
- reaguje správně na světelné a akustické signály.
Zvládnutí jednoduchých logických a myšlenkových operací a orientace v elementárních matematických pojmech
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet)
- orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti)
- porovnává počet dvou souborů v rozsahu do pěti (určí o kolik je jeden větší či menší)
- řeší jednoduché úlohy, hádanky, rébusy
- rozumí časoprostorových pojmům (nad, pod, dole, nahoře, uvnitř, vně, dříve, později, včera, dnes), chápe pojmy označující velikost (dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
- rozpozná základní geometrické tvary
- třídí, seskupuje a přiřazuje předměty podle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti).
Dostatečně rozvinutá pozornost a schopnost zapamatovat si
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- soustředí pozornost po dobu 10 – 15 minut
- dokáže se soustředit i na ty činnosti, které pro něj nejsou zajímavé, neodchází od nesplněného
- záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo a slyšelo
- dokáže vyvinout úsilí a dokončit úkol, odolá rušivým podnětům
- pracuje samostatně, postupuje podle pokynů
- pamatuje si říkadla, básničky, písničky.
Vnímání kulturních podnětů
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- je schopno se zúčastnit kulturních akcí
- pozorně poslouchá či sleduje se zájmem představení
- zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo.
Orientace ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
- vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole)
- spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (zná své bydliště, jméno a příjmení rodičů)
- zvládá běžné praktické činnosti a situace
(vyřídit vzkaz, umí telefonovat)
- má poznatky ze světa živé a neživé přírody (orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat části těla, zná jména zvířat, rostlin)
- přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
- má nahodilé a útržkovité poznatky o naší zemi (hory, řeky, města)
- uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování
- chová se bezpečně nejen ve školním prostředí.
Další vhodná doporuční pro zákonné zástupce budoucích prvňáčků:
Jak můžete pomoci svým dětem:
• Věnujte dítěti soustředěnou pozornost – při rozhovoru s ním se nezabývejte jinou činností, dejte mu najevo zájem, trpělivě je vyslechněte.
• Vyprávějte dítěti a čtěte mu.
• Pověřujte dítě drobnými úkoly a domácími pracemi – pěstujte tak jeho samostatnost a zodpovědnost, rozvíjíte i motoriku.
• Rozvíjejte poznání z oblasti života lidí zvířat i rostlin – vedle obecné informovanosti rozšiřujete i jeho slovní zásobu.
• Vybírejte vhodné hry a činnosti, sami se do nich zapojte – stavebnice, skládanky, dějové obrázky i práce s drobným výtvarným materiálem rozvíjejí poznání a tvořivost. Vaše účast posiluje citovou zralost dítěte.
• Upevňujte prostorovou orientaci a pojmy nahoře, dole, vlevo, vpravo, vpřed, za – výrazně to ovlivňuje základy psaní, čtení a počítání.
• Dbejte na vhodné pohybové aktivity a zdravé stravování – příroda je velká tělocvična, prospěje i vám.
• Trénujte změny denního režimu související se školní docházkou – ranní vstávání, odbourávání odpoledního spaní, čas pravidelného ukládání k večernímu spánku.
• Vytvářejte sociální situace, kdy se dítě učí jednat s jinými lidmi - uplatňovat základní společenská pravidla při jednání s lidmi, vyřizovat drobné vzkazy, nebát se komunikace ve známém prostředí apod.
Výběr školní aktovky, batohu:
Školní aktovka (batoh) pro žáky 1. stupně by měla splňovat určité požadavky, které pozitivně podporují vyvíjející se dětský organismus.
Naše doporučení:
• ergonomicky tvarovaný systém zad s vyjímatelným hliníkovým rámem
• pevný stabilní tvar, pevné dno, vyztužené plastové hrany
• popruhy dostatečně široké (cca 4cm), nastavitelné, vypolstrované
• pásy by měly být nastaveny tak, aby se horní rohy tašky nacházely ve výši ramen
• pevné držátko na přenášení v ruce
• hmotnost aktovky do 1200 g
• snadno otevíratelné a uzavíratelné zámky
• uvnitř oddělené oddíly
• boční kapsy na pití, svačinku
• reflexní proužky, prvky
• nepromokavost a omyvatelnost povrchu
• design aktovky