Exkurze 4.B - meandry Rokytky

Ornitologicko-entomologická výprava "Za hmyzem a ledňáčky podzimní přírodou k meandrům Rokytky v okolí Hrdlořez"
ve spolupráci se skvělými lektory ze spolku DARWIN - ornitoložkou Pavlínou a enntomologem Zoltánem. BLIŽŠÍ INFO PO ROZKLIKNUTÍ TÉTO ZPRÁVY.
Mgr. Marcela Durdová Kimmerová

1.10.2024

Ornitologicko-entomologická výprava "Za hmyzem a ledňáčky podzimní přírodou k meandrům Rokytky v okolí Hrdlořez" 

ve spolupráci se skvělými lektory ze spolku DARWIN  - ornitoložkou Pavlínou a enntomologem Zoltánem

https://www.spolekdarwin.cz/  

https://www.spolekdarwin.cz/krouzky/ 


 

Úterní ráno prvního říjnového dne roku 2024 bylo zamračené a než jsme došli k meandrům Rokytky v Hrdlořezích, trochu jsme zmokli....

Pak si ale počasí dalo říct - vyjasnilo se a vykouklo na nás i sluníčko, které se časem rozehřálo a trochu tepla poslalo i nám do podzimního dne k Rokytce..

 Ornitoložka Pavlína děti nejdřív seznámila historií meandrů Rokytky na místě, kde jsme se nacházeli, a jejich významem pro krajinu, lidi a celou Prahu (děti viděly výmluvné fotografie rovného a vybetonovaného koryta Rokytky i jeho nové předělávání do podoby původních meandrů) a řekla jim i význam jména Rokytka. 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rokytka_(p%C5%99%C3%ADtok_Vltavy) 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Rokyta

 

Pak už se věnovala ptačím obyvatelům Rokytky a jejího okolí - kromě ptačích obrázků nás pozdravila letící volavka popelavá, kachny divoké, holub hřivnáč a další...

Ledňáčka říčního tzv. "modrý drahokam" a jeho obydlí ( hnízdní noru ve strmém břehu meandru Rokytky) hledaly děti ve skupinkách podle indicií, které jim Pavlína rozdala (kartičky se symboly). Živého ledňáčka, který je vnímán jako bioindikátor přírody -  jsme neviděli, nicméně na fotkách jsme si prohlédli nejen jeho, ale i jeho mláďata, způsob lovu, krmení a další... Prohlédli jsme si jeho peříčka a dozvěděli jsme se o něm spoustu zajímavostí... víme, kde ho hledat i pozorovat...a jakožto velmi ohrožený ptačí druh CHRÁNIT

 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Led%C5%88%C3%A1%C4%8Dek_%C5%99%C3%AD%C4%8Dn%C3%AD_(Alcedo_atthis),_%C5%99%C3%AD%C4%8Dka_Rokytka_v_Praze_01.jpg

https://ceskadivocina.hnutiduha.cz/cs/zvire/ptaci/lednacek-ricni

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2000/cislo-1/lednacek-ricni-ptakem-roku-2000.html

https://ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/lednacek-ricni-hnizdi-i-v-praze-ale-nema-to-jednod.pdf

 

Od entomologa Zoltána se děti dozvěděly názvy entomologických pomůcek a zásady práce v terénu. 

Pak dostaly do dvojice lupu a ve zkumavkách k pozorování zkoumaly různé druhy hmyzu a pavouků, které Zoltán "ulovil" v okolí Rokytky, zatímco se děti věnovaly ornitologii.

Zazněla spousta odborných názvů zástupců hmyzí říše i zajímavostí z jejich života a různých stadií vývoje; děti soustředěně pozorovaly jejich chování i stavbu jejich těla. 

S postupujícím časem a oteplováním jsme objevovali další a další druhy - do síťky se podařilo chytit a pozorovat i motýla - běláska zelného.

Úplně na závěr jsme si s kartičkami zahráli hru, kdy jsme si ujasnili vzájemné vazby různých živých organismů v přírodě a důležitost rovnováhy v existujících ekosystémech (tedy i fakt, že zmizí-li jedna část, naruší se celý systém. a nefunguje tak, jak by měl...)

 

Taky jsme se zapnutou aplikací IN MOTION nachodili jako třída spoustu kilometrů do soutěže....:-)

Mgr. Marcela Durdová Kimmerová

 

 

Datum vložení: 1. 10. 2024 18:33
Datum poslední aktualizace: 8. 11. 2024 21:56
Autor: Barbora Svobodníková